Od wtorku kierowcy dojadą przedłużoną Trasą Górna do autostrady A1
To w ostatnim czasie jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w aglomeracji łódzkiej. Zrealizowanie kolejnego etapu budowy Trasy Górna ułatwi dojazd do autostrady A1 mieszkańcom południowej części Łodzi. Oddana do użytku w 2014 roku Trasa Górna, będąca jedną z ważniejszych arterii komunikacyjnych Łodzi, do tej pory kończyła się na ul. Rzgowskiej. Jej przedłużenie do A1 to wspólna inwestycja miasta Łódź i województwa.
"Nowa Trasa Górna połączy skrzyżowanie ulic Rzgowskiej i Bartoszewskiego w Łodzi z węzłem na A1. Efektem tej modernizacji jest 5 km nowej, bezpiecznej trasy. Droga ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nośność nowej drogi przewiduje obciążenia podobne do standardów autostrad i dróg ekspresowych" – poinformował wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik.
Otwarcie do ruchu planowane jest we wtorek. Z kolei w niedzielę od godz. 11 zaplanowano dzień otwarty inwestycji. Trasa zostanie udostępniona rowerzystom, jeżdżącym na rolkach czy deskorolkach oraz spacerowiczom.
W sumie powstało 7 kilometrów nowej drogi dojazdowej do A1. Miasto Łódź było odpowiedzialne za 5-kilometrowy odcinek - od ul. Rzgowskiej do rogatek Łodzi. Z kolei Zarząd Dróg Wojewódzkich zrealizował powstanie 2-kilometrowego fragmentu od rogatek Łodzi do znajdującego się na terenie gminy Brójce autostradowego węzła Łódź Górna. Z krótszego fragmentu kierowcy korzystają od lipca br.
Trasa Górna ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Jej nośność obciążenia jest podobna do standardów autostrad i dróg ekspresowych. W rejonie skrzyżowań z ulicami Nowe Górki, Bronisin, Brójecką i św. Rafała Kalinowskiego powstały ronda. Nowe są również chodniki i droga dla rowerów. Wzdłuż trasy posadzonych zostało w sumie 300 drzew i ponad 22 tys. krzewów.
Wartość łódzkiej części inwestycji to ponad 123 mln zł, w tym ok. 62 dofinansowania unijnego i 12,5 mln zł z budżetu państwa. Z kolei budowa odcinka będącego po stronie samorządu województwa łódzkiego kosztowało przeszło 30 mln zł, z czego 19 mln pochodziło z funduszy UE i ponad 2 mln zł z budżetu państwa.
Nowy odcinek Trasy Górna pozwoli też na uruchomienie i sprawną obsługę komunikacyjną nowych obszarów inwestycyjnych o powierzchni ok. 44 ha. Na tych terenach już funkcjonuje pierwszy budynek firmy Amazon o pow. ponad 70 tys. m kw.
Trasa Górna, łącząca al. Jana Pawła II i ul. Rzgowską w Łodzi, została oddana - po ponad dwóch latach budowy - w sierpniu 2014 r. Stanowi ona fragment drogi krajowej nr 91, dzięki któremu udało się wyprowadzić większość ruchu tranzytowego z południowej części miasta. Budowa trasy kosztowała 482 mln zł. (PAP)
autor: Bartłomiej Pawlak
bap/ mmu/